Kemény médiaháború dúl Szerbiában, ahol az adóhatóság zárolta az egyik legnagyobb lapkiadó, az Adria Media Group számláit azzal az ürüggyel, hogy a cégnek komoly adótartozásai vannak. A kiadó vezetője szerint azonban mindig mindent pontosan befizettek.

Azonban a nyilatkozaton túl mást is tett a kiadó: azzal vágott vissza, hitelrontás és a sajtószabadság megsértése miatt 150 pert indított a szerb politikai elit tagjai – köztük az ország elnöke, belügyminisztere, az adóhatóság több munkatársa és kormányparti lapok újságírói és szerkesztői – ellen.

A bankszámlák zárolása miatt az Adria Media Group hozzávetőlegesen 800 munkatársa nem kapta meg az augusztusi fizetését, ennek ellenére a legtöbb lap – például a politikai napilap Kurir is – egyelőre megjelenik. A csoporthoz 57 nyomtatott és 26 online kiadvány tartozik, köztük a szerb Elle, Cosmopolitan vagy a Men’s Health is.

A kiadót vezető Aleksandar Rodic politikai támadásra panaszkodik. Rodic sokáig kifejezetten jóban volt Aleksandar Vucic köztársasági elnökkel (aki korábban Szerbia miniszterelnöke volt) és politikai lapjai inkább kormánypártinak voltak nevezhetők.

Miután azonban összevesztek, Rodic súlyos korrupciós ügyekkel vádolta meg Vucicot, és bejelentette, hogy ellenfele megbuktatása érdekében beszáll a politikába.

Azóta a politikai kiadványai kormányellenesek lettek, és e fordulat után indult az adóhatóság vizsgálata is.

Önöknek milyen hazai párhuzam jut erről eszükbe?

(Érdekes információ lehet mellékesen, hogy – amennyiben hihetünk Vucic pekingi nyilatkozatának -, hamarosan szerb-fehérorosz-magyar találkozóra kerülhet sor Szabadkán és Újvidéken.)

 

 







Szóljon hozzá

  • (nyilvánosan ez nem jelenik meg)