A Facebook, mint totális visszaélés és világkatasztrófa

Közzétéve October 24, 2019, 9:24 am
8 mins

Nem szeretnénk, ha félreértené az olvasó, és azt hinné, a technikai fejlődés, a társadalmi szabadság és a nyilvánosság ellenségei lennénk. Nem hisszük, hogy a technikai fejlődésnek útját lehet állni, nem akarunk a faekéhez visszatérni. Fantasztikus technikai vívmánynak és az emberiség nagy lehetőségének tartjuk a közösségi média, a világháló kínálta előnyöket. Felbecsülhetetlen segítséget jelent az emberiségnek, a tudás új forrásait nyitotta meg. Hasznos, hogy egymással kapcsolatba kerülhetnek emberek, akik megoszthatják gondolataikat, információikat.

Azonban meggyőződésünk, hogy a Facebook ennek a technikai vívmánynak egyik legsúlyosabb visszaélése, amely borzasztóan rossz kezekben van. Jelenleg az emberiségre veszélyes, és Elizabeth Warren demokrata elnökjelölt véleményét osztjuk, aki szerint ezeket a nagy tecnológiai cégeket fel kell darabolni, vagy legalábbis szabályozni kell a tevékenységüket, mert a Facebook a jelenlegi formájában már azt valósítja meg, amitől ezt kiváló technikai eszközt félteni kellene. Erre mutattak rá az elmúlt évek botrányai és Mark Zuckerberg Facebook-alapító kongresszusi bizottsági meghallgatása is.

Mindezt annak tudatában mondjuk, hogy tisztában vagyunk a Facebook előnyeivel, a második nyilvánosság lehetőségeivel. Azonban Facebook nem csupán egy semleges közvetítő eszköz, mint a telefon. Az algoritmusai szándékosan olyanok, hogy függőséget okozzanak, támogatja a konfliktusokat, nem véd meg olyan személyiségi jogsértésektől, amelyeket minden más esetben bíróságok előtt tárgyalnak, mert a Facebook ugyan a klikkelések érdekében ezt segít előidézni, de magát mint semleges közvetítőeszközt definiálja. De ilyen semleges közvetítóeszköz egy telefon, ám nem a Facebook.

Az adatlopások, az adatok kiárusítása, propagandacélokra való átadása minden, csak nem egy semleges közvetítőeszköz magatartása. Az, hogy embereket követnek, megfigyelnek, a szokásaikat rögzítik, ezeket az információkat áruba bocsátják, olyen mértékű visszaélés és erkölcstelenség, amely a párját ritkítja. Zuckerberg hazudozásaival együtt, ahogy számos alkalommal letagadta ezeket, majd kénytelen volt elismerni, mert bizonyítékok kerültek elő. A Facebook technikai adottságainál fogva pótolja a sajtószabadság hiányaiból fakadó információs szabadság egy részét, de az álhírek, a fake news melegágya, a szélsőséges és uszító propaganda, a hazugságok legnagyobb terjesztője, aminek anyagi okok miatt nem hajlandó elejét venni. Nem mentség, hogy Zuckerberg már nem kér pénzt vagy a pénzt mire fordítja.

Az orosz titkosszolgálat előretörése, az Iszlám Állam, az amerikai elnökválasztás meghekkelése, mind részben a Facebook lelkén szárad. Elfogadhatatlan, hogy a Facebook bármikor képes legyen arra, hogy a hírek és az információk alakításával (egyes információk blokkolásával, mások terjesztésével) bármelyik országban választásokat döntsön el. Önmagában ez a lehetőség is megengedhetetlen. A Facebook a legvadabb sci-fi regényírók álmait valósítja meg a világ fölötti uralmával. Nem számítanak a büntetések, mert bármennyi büntetést nevetve kifizet. Ha nem szabnak határt, országok, kormányok fölötti uralmat, totális és ellenőrizhetetlen kontrollt gyakorol az emberek élete fölött. Mindez a lehetőség is elfogadhatatlan, de részben már meg is valósult. Ez egy még nagyobb szörnyeteg kezébe kerülve a poklot hozhatja el a földre.

Nem tudjuk, hogy a Facebook által tervezett “Libra” nevű pénz kibocsátása mit eredményezne, de azt aggodalommal szemléljük, hogy az amerikai pénzpiaci szervezetek nem lelkesek, hanem aggódnak. Még az hiányzik, hogy saját pénze is legyen, kezébe kaparintsa a világgazdaság befolyásolásának lehetőségét. Az is hibának tűnik, hogy az amerikai állam nem jut tovább a semmit nem érő meghallgatásoknál, ahol Zuckerberg nem először szemrebbenés nélkül hazudik. De ezeken a meghallgatásokon sem képes elszámolni, számot adni demokrata képviselők kérdéseire, hogy a Facebook meddig megy el a politikusok hazugságainak terjesztésével. Alexandria Ocasio-Cortez demokrata képviselő azt kérdezte Zuckerbergtől, hol van a határ? Mekkorát kell hazudni ahhoz, hogy lemondjanak a hirdetési bevételről, s hazugságot ne terjesszenek. Zuckerberg nem tudott erre válaszolni. Ha nincs válasz, ezt így nem szabad engedni működni.

Ezt a problémát is kiélezte az, hogy Trump többmillió dolláros hirdetésben terjeszthette azt a hazugságot, hogy Joe Biden hatalmas pénzt ígért az ukránoknak, hogy ne nyomozzanak a fia ellen, és állítsák félre az akkori ukrán legfőbb ügyészt. Egy ilyen hirdetés eldöntheti Amerika és a világ sorsát. Ennek a lehetősége is elég ahhoz, hogy egy ilyen monstrum, ami állam az államban, világ fölötti ellenőrizetlen hatalom, ebben a formában ne működhessen. Elég meghallgatásra sor került. Törvényi szabályozásra van szükség, amely nem az ördögtől való. Nem minden szabályozás jelent cenzúrát. Az élet minden más területét is szabályozni kell, mert különben már összeomlott volna a világ és az emberek felfalták volna egymást. Miért csak az internet, a közösségi média és a Facebook a kivétel?

 







22 hozzászólás : A Facebook, mint totális visszaélés és világkatasztrófa

  1. Nyuszika

    October 24th, 2019

    A f@szbukot a telefonomról is töröltem, még az emblémáját is rühellem nézni, nemhogy kiárusítani a magánéletem ennek a k@cs@gnek és bűntársainak.

    Reply
  2. Nyuszika

    October 24th, 2019

    A f@szbukot a telefonomról is töröltem, még az emblémáját is rühellem nézni, nemhogy kiárusítani a magánéletem ennek a k@cs@gnek és bűntársainak

    Reply
    • Amanda

      October 25th, 2019

      Neked hogy van ennyi avatarod?

      Reply
      • Nyuszika

        October 25th, 2019

        Több email címem van… Ez a hozzászóláok legelején lévő véletlen volt… Az anarcho-kommunista szimbólum és az “önarcképes” viszont nem… hahahahaha

        Reply
  3. Nyuszika

    October 24th, 2019

    MZ1G

    Reply
  4. Amanda

    October 25th, 2019

    Ha keresztény lennék, azt hinném, hogy Mark Zuckerberg az antikrisztus. Most sem áll tőlem messze a gondolat.

    Azzal viszont nem értek egyet, hogy minden nagy céget fel kell darabolni. Az a kollektív bűnösség elve. Vagy olyan, mint amikor az iskolában órán verekszik két gyerek, erre odalép a tanárnő, és mindkettőnek ad egy pofont (vagy beír az ellenőrzőjébe). Holott a verekedést jó eséllyel az egyikük kezdte.

    Bár a Facebookot se feldarabolni kellene, hanem bezárni, az eddigiek alapján kb. most azonnal.

    Reply
    • Nyuszika

      October 25th, 2019

      “Bár a Facebookot se feldarabolni kellene, hanem bezárni, az eddigiek alapján kb. most azonnal.”

      Ez jó gondolat…

      Szerintem viszont – mint azt sokszor kifejtettem – a dolgozói, közösségi tulajdon lenne az előrevivő. Minél kevesebb hatalom összpontosul egy kézbe ( akár az állam, akár tőkés tulajdonos ) annál jobb. Egyébként az észak-szíriai autonómianak és a kurd baloldali mozgalmaknak pont ez a filozófiajuk ( nemzetállami függetlenséget pl. nem akarnak, hanem minél közvetlenebb demokrácián alapuló egymással egyenrangú autonóm körzeteket, minél teljesebb emberi és polgárjogokat ( beleértve a teljes vallási, etnikai, és nemi egyenjogúságot ) és közösségi tulajdonformákkal meghaladni a kapitalista berendezkedést. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murray_Bookchin

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murray_Bookchin#Legacy_and_influence

      https://www.greenleft.org.au/content/rojava-revolution-will-democratise-syria

      Az internet amúgy pl. épp olyan alapvető infrastruktúra mint a közút vagy a vasúthálózat, amelyek működésére minden civilizált helyen szabályok vonatkoznak. A cukorhegyi biznisze se legyen kivétel….

      Reply
      • Amanda

        October 25th, 2019

        Hogy a pénzzel hatalom jár, az a rendszer hibája, és nem a pénzé.

        Vegyünk egy példát. Magánszemélyként vagy párfős cégként rettenetes esélyeid vannak egy nagyvállalattal szemben, ha az jogi eljárást kezdeményez ellened, akkor is, ha neked van igazad. Olyan költségekbe és erőforrásokba (idő) kerül védekezni, hogy szinte biztos, hogy bukod az ügyet, vagy abszurd költségei lesznek. Ilyen esetek a szabadalom, védjegy, kártérítési igény, szerződésszegés, műszaki hiba okozta kár, stb.

        A probléma az, hogy a jogi rendszer úgy működik, főleg a polgári peres része, hogy az ügyvédi irodák dolgoznak helyetted (ha van rá pénzed), és minél több pénzed van rá, annál hatékonyabban lehetetlenítik el az ellenfelet.

        Na most.

        Mi változna ezen attól, hogy az összes dolgozó tulajdonos a nagy cégben?

        Semmi.

        A nagy cégnek ugyanúgy lenne pénze, ebből kifolyólag hatalma, hogy akkor is nyerjen, ha nem neki van igaza.

        Arról nem beszélve, hogy a cég értéke köszönőviszonyban sincs az alkalmazottak számával. Egy sikeres IT vagy befektetői cég mozoghat a dollárszázmilliós kategóriában 10-20 fővel, ha jól jön ki a lépés. Egy ezer főt foglalkoztató tehenészet viszont nem feltétlen jut el oda, hacsak nem tojnak gyémánt tojást a tehenek.

        A problémával egyetértek – túl nagy hatalom összpontosul egyes embereknél.

        Az indoklással és főleg a megoldási javaslattal nem értek egyet. Tehát egyrészt nem a vagyoni különbség a fő oka, hanem a hibás rendszer.

        Másrészt a cégek dolgozók általi tulajdonlása sem a vagyoni különbségeket nem szüntetné meg, csak részben, a nagy cégek túlhatalmát pedig egyáltalán nem szüntetné meg.

        Mivel tudom, hogy nem a te ötleted, le merem írni, mit gondolok róla.

        Ez egy valódi problémára adott naiv elképzelés, ami akkor működne valamilyen szinten, ha a világ összes cége tehenészet lenne (vagy asztalosüzem, ahogy tetszik), és mindenki egyforma, viszonylag egyszerű munkát végezne. Akkor se lenne jó, csak kevésbé lenne rettenetes, mint amilyen a valóságban lenne.

        Tegyük fel, hogy van egy húszfős cég. Legyen mérnöki cég (lehetne pénzügy vagy IT).

        Az egyik mérnök háromszor gyorsabban dolgozik az átlagnál, hatékonyabban dogozik, és kevesebb hibával, mint a többiek. Ha akar.

        Na most, legyen mindenkinek 5% tulajdonrésze a cégben.

        Kérdés: mi a bánatért dolgozna gyorsabban, jobban, hatékonyabban?

        Mit fog csinálni?

        Megmondom.

        A. Napi fél órát dolgozik, a többit ellógja, és emellett rosszul érzi magát.
        B. Elköltözik egy olyan országba, ahol nem kommunizmus van.

        Egy dolgot biztos nem fog csinálni. Gyorsabban és hatékonyabban dolgozni, mint a többiek. Miért tenné? Az neki is fárasztó, és szinte semmi haszna nincs belőle.

        Szerintem ezt már linkeltem:

        https://mandiner.blog.hu/2010/07/18/harrison_bergeron_kurt_vonnegut_1961

        Reply
  5. Nyuszika

    October 25th, 2019

    “Kérdés: mi a bánatért dolgozna gyorsabban, jobban, hatékonyabban?”

    Mert kevesebb megtermelt jövedelmet oszthatnak szét egymás között. Munkaidő, hatékonyság stb. alapján súlyozni is lehet a fizetéseket, ha ebben meg tudnak egyezni a dolgozók ( naivsag vagy nem, ez szerintem az egyik legfontosabb ). Másfelől csődbe is mehetnek, a piaci viszonyok részben ( áruk, szolgáltatások ) megmaradnak.

    Reply
    • Amanda

      October 25th, 2019

      Fizetés is van? Vagy nevezzük inkább osztaléknak, ha mindenki tulajdonos.

      Hát jó, csak az, hogy valaki hogyan dolgozik, nem egy hét alatt derül ki. Vagyis bizonyos mértékben igen, de azért olyan fél-egy évig várni szoktak, hogy biztosak legyenek. És akkor mi lesz? Ahhoz, hogy géza 5% helyett 10%-ot birtokoljon a cégből, a többiektől ennyit el kell venni. Fejenként olyan 0.25%, de azért az marhára fáj, ha bármennyit is elvesznek.

      És erről ki fog dönteni?

      Reply
      • Nyuszika

        October 26th, 2019

        “És erről ki fog dönteni?”

        Csak ismételni tudom magam, az ott dolgozóknak kellene dönteni alapvető kérdésekben, ami nem jelenti azt hogy ne lennének a cég – vagy inkább szövetkezet – napi irányításával foglalkozó menedzserek ( a cég méretétől is függően ).

        Akit érdekel a téma, annak érdemes tanulmányozni például az izraeli kibucokat, illetve más szövetkezeti, dolgozói tulajdonú, irányítású vállalatokat.
        https://www.google.com/amp/s/theconversation.com/amp/the-mondragon-model-how-a-basque-cooperative-defied-spains-economic-crisis-10193

        Egyébként Spanyolországban már a polgárháború alatt volt történelmi példa a dolgozói önigazgatásra a francoista és sztálinista fasizmusok kereszttüzében, akárcsak a magyarországi ötvenhatban, az oroszországi forradalom korai szakaszában, illetve részben a titoi Jugoszláviaban.

        Reply
        • Amanda

          November 2nd, 2019

          Én most (főleg) arról beszéltem, hogy ha felveszel valakit a céghez a jelenlegi rendszerben, akkor a többieknek emiatt nem csökken a fizetése. A tulajdonosi rendszerben viszont csökkenne a többiek tulajdona.

          Kevés dolog van, amit ennél rosszabbul él meg a munkavállaló (hogy valamit elvesznek tőle).

          Reply
  6. Nyuszika

    October 25th, 2019

    És igen, a túlhatalmat megfelelő szabályozással ehet kiküszöbölni.

    Reply
  7. Amanda

    October 25th, 2019

    Ez az Ocasio így fotó alapján elég értelmes nőnek tűnik. Van remény a demokratáknál.

    Reply
    • Nyuszika

      October 26th, 2019

      Az egyik legbalosabb kongresszusi képviselő.

      Reply
      • Amanda

        November 2nd, 2019

        Nekem a balossággal nincs bajom, sőt. Csak nem minden ötlettel értek egyet.

        Talán láttad, sokszor írtam, hogy én a feltétel nélküli alapjövedelmet az utóbbi 4-500 év egyik legjobb ötletének tartom.

        Reply
  8. Nyuszika

    October 26th, 2019

    https://mandiner.blog.hu/2010/07/18/harrison_bergeron_kurt_vonnegut_1961

    Bevallom esélyegyenlőtlenségekből nem ismerem a regényt ( tanulatlan lumpen vagyok ), de alapvetően az egyenlőség és az egyformaság cinikus összekeveresenek tartom.

    Egyébként nem állítom hogy a rendszer amiről beszélek az tökéletes, de a jelenlegihez kepest még mindig jobbnak tartom.

    A kapitalizmus uniformizálo hatásai külön megernek legalább egy misét.

    Reply
    • Amanda

      November 2nd, 2019

      A válságoknak nagyrészt pszichológiai okai vannak.

      A probléma egyik alapja pedig nem a profit csökkenése, és nem is a recesszió, és végképp nem a kapitalizmus, hanem a növekedés-alapú gazdaság. Sőt, szerintem (és nemcsak szerint) ez a bajok legnagyobb forrása.

      Érdekes, hogy azért az emberek nagy része, mondjuk 70-es IQ fölött, egy idő után megérti, hogy minden, az égvilágon minden pilótajáték (piramisjáték) törvényszerűen és biztosan borul.

      Azt nem értem, hogy nem érti meg a nagy többség, hogy az egész bolygó piramisjátékot játszik a növekedéssel, a túlszaporodással, és a legtöbb nyugdíjrendszerrel.

      Ha nem kellene hajszolni a növekedést, és nem a növekedésből fizetné szinte mindenki a hitelt, akkor a recesszió sem lenne akkora tragédia, és a következmények se lennének.

      Ráadásul a klímakatasztrófa legnagyobb oka szintén a túlszaporodás és a növekedés.

      A bolygó nem növekszik.

      Reply
  9. Geyza

    November 1st, 2019

    Pillanatnyilag az Interneten anarchia uralkodik és “digitális bestialitás” Amint a fiam fogalmazott.

    Reply
  10. Winston Smith

    November 4th, 2019

    Az senki nem nem tűnt fel, hogy milyen furcsán sötét, ufószerű a szeme a Zuckerbergnek ezen a képen?

    Reply
    • Amanda

      November 6th, 2019

      Régóta mondom, hogy ő az antikrisztus.

      Reply

Szóljon hozzá

  • (nyilvánosan ez nem jelenik meg)