A Newsweek című hetilap szerint az oroszok célzottan a demokrata párti szavazókhoz juttattak el hamis híreket. A Newsweek utal arra, hogy a Time magazin szintén oknyomozó riportban foglalkozott a kérdéssel, s a Time munkatársa megállapította: a Trump-kampány csapatával kapcsolatban álló két szervezet lehetett az oroszok segítségére. A Cambridge Analytica adatbázis-kezelő cégről és a Breitbart News című jobboldali hírportálról van szó.

A Newsweek szerint a Cambridge Analytica szolgáltatásait a Trump-kampánycsapat vette igénybe, annak érdekében, hogy segítsen a közösségi médiából információkat gyűjteni az egyes választók preferenciáiról, illetve a közösségi médiumok használatával célzott üzeneteket juttasson el a választókhoz. Az egyikhez például azt, hogy miért menjen el szavazni, a másikhoz pedig éppen az ellenkezőjét: miért ne vegyen részt a választási folyamatban.

A Cambridge Analytica fő részvényese az a Robert Mercer milliárdos, aki aktívan és nagy összegekkel támogatta Trump választási kampányát, s aki a Breitbart News legnagyobb befektetője. A Breitbart News főszerkesztője, Steve Bannon a Cambridge Analytica igazgatótanácsának is tagja volt, mielőtt tavaly augusztusban csatlakozott Donald Trump csapatához. Bannon jelenleg a Fehér Házban Trump elnök stratégiai főtanácsadója.

A Newsweek beszámol Mark Warner demokrata párti szenátor, a szenátus hírszerzési bizottsága alelnökének egyik rádióinterjújáról. Ebben a virginiai politikus azt fejtegette, hogy bizonyos államokban, így például Wisconsinban és Michiganben a számítógépes program segítségével beazonosított demokrata párti szavazókat hamis hírekkel bátortalanították el a voksolástól.

Olyan üzeneteket, híreket küldtek nekik, amelyek szerint “Hillary Clinton beteg”, vagy “Hillary Clinton pénzt lop a külügyminisztériumtól”. Warner leszögezte: “az orosz hírszerzés kitalálhatja, hogyan kell manipulálni és használni a webalkalmazásokat, az igazi kérdés azonban az, hogy honnan tudják, mely államokat és mely szavazókat kell megcélozni”.

A szenátor kérdésre válaszolva nem erősítette meg, hogy Jared Kushnernek, Donald Trump vejének köze van az ezzel kapcsolatos információk továbbításához, de hangsúlyozta: “majd kibogozzuk. Erről még sok minden kiderül majd”. Az már megjelent az amerikai sajtóban, hogy Kushner volt a nagy “varázsló”, aki a közösségi médián keresztül juttatott el olyan üzeneteket, amelyek Trumpot hatalomra juttatták. Ezek jelentős rész orosz dezinformáció volt.

A Newsweek összeállítása felidézi Jared Kushnernak a közvetlenül a választási győzelem után a Forbes című gazdasági lapnak adott interjúját. Ebben Kushner részletesen beszélt arról, hogyan segítette Trumpot győzelemhez az adatbányászat és a mikrotargeting-alapú stratégia. A hetilap hangsúlyozza: az oroszok esetleges beavatkozását vizsgálóknak most arra kell választ találniuk, hogyan tudták az oroszok beazonosítani az amerikai választókat, majd célzott információkkal bombázni őket, s egyáltalán, hogyan juthattak erre vonatkozó információkhoz.

A Newsweek ugyan nem válaszolja meg ezt a kérdést, de összeállításának címével sugallja az újság álláspontját: “Az oroszok Kushner segítségével célozták meg a demokrata párti választókat?”. Miközben a Washington Post egy újabb cikke rázta meg az orosz kapcsolatok nyomozását: kideült, hogy Kushner találkozott a Trump Towerben Sergej Kislyak nagykövet orosz kémfőnökkel, és azt ajánlotta neki, hogy legyen titkos kapcsolat a Kreml és a Fehér Ház között. Egy titkosított csatornán legyenek kapcsolatban.

Mindezt súlyosbítják gazdasági szálak. Kushner találkozott ezzel egyidőben egy orosz bank vezetőjével is, és most már azt vizsgálják Washingtonban, hogy milyen orosz pénzek vettek részt a Trump-család golfpálya építéseiben. Trump egyik fia ugyanis évekkel ezelőtt egy lap újságírójának azt mondta, hogy nem amerikai bankokból vettek fel hitelt, hanem orosz pénz áll a projekt mögött.





Szóljon hozzá

  • (nyilvánosan ez nem jelenik meg)