Mikor veszítette el a függetlenségét az Index, ha évente elveszíti?

Közzétéve June 23, 2020, 11:13 am
10 mins

Az Index.hu “Veszélyben” fokozatra állította saját függetlenségi barométerét, azt követően, hogy egy javsalat szerint külső beszállítók kezébe szerveznék ki a rovatokat. Dull Szabolcs főszerkesztőt pedig kitették a lap igazgatóságából. A kialakult helyzettel szemben az újságírók tiltakoznak, a főszerkesztő cikket írt, amelynek felvezetője szerint “olyan befolyás ért minket, amelynek vége a szerkesztőség megszűnése”.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében nem ez lesz az első szerkesztőség, amellyel ez megtörténik, és nem is az első, amely azt képzelte, hogy vele ez nem történhet meg. Különösen azután, hogy Vaszily Miklós, a diktatúra egyik médiakommisszárja – az MTVA és az Echo TV egykori vezérigazgatója, a TV2 igazgatósági vezetője – került a cég szerződéseit és hirdetéseit intéző Indamedia-csoport élére. Azt csak a figyelmes olvasók veszik észre, hogy az Index már így sem szól szinte semmiről, a bulvárosodás koncepciója az emberek tudatos manipulálásának és elaltatásának eszköze.

Majdnem lényegtelenek a részletek, hogy formailag Vaszily egyik embere, egy Gerényi Gábor nevű külső tanácsadó vezette elő azt a javaslatot, amely gyakorlatilag tényleg az Index szerkesztőségének megszűnését és a NER propagandagépezete által kívülről előállított tartalomgyártást jelenti. Teljesen mindegy, hogy ezúttal milyen formai megoldást talált a bűnszervezet arra, hogy a legnagyobb olvasottságú online felületet a kontrollja alá helyezze. A lényeg az, hogy valamiképpen megoldják végre azt, hogy az Index is a rezsim irányítása alatt működjön. Nem mintha ez az Index az az Index lenne, ami valamikor volt, vagy mintha ez az Index valóban a sajtót és a sajtószabadságot testesítené meg. Az a mennyiségű bulvárszemét, amely megtölti ezt a korábban valóban minőségi újságot, visszataszító.

Ez sem véletlen, a valódi tartalmat, az igazi újságírás helyét foglalja el a bulvárszemét, ami nem véletlenül tölti meg a címlap 85 százalékát. Ez is tudatos koncepció része, és a sajtó meggyalázása, de ez sem elég a Gazdának, az ország urának. Hatalma és kontrollja alatt akarja tudni az egészet. Nem elég a szolgalelkűség, engedelmességre és parancsuralmi rendszerre van szükség egy diktatúrában, mert addig a diktátor nem alhatik. Semmi sem bizonyítja jobban ennek a helyzetnek a faramuciságát, minthogy sok évvel ezelőtt Uj Péter főszerkesztő is azért mondott fel, mert beleszóltak a munkájába. Főszerkesztőként olyan utasításokat is kapott, hogy vegyenek le politikai tartalmú cikkeket, de ezt egyszer sem tette meg. Ezért végül mennie kellett. De utána mindig lett egy új főszerkesztő, akinek már nem kellett volna lenni, ha Uj Péter igazat mondott (és arra mindenki mérget vehet).

De az önállóság és a függetlenség megsértése miatt távozó főszerkesztők után mindig jöttek új főszerkesztők, akik azt a látszatot keltették, hogy alattuk nem sérül az önállóság, a függetlenség pedig főleg nem. Miközben az elfogadott pozícióban már megalkudtak azzal a helyzettel, amiért az elődeik távoztak. Nem akarunk senkit megbántani, de egyre rosszabb helyzetbe, egyre nagyobb megalkuvással ültek be az új főszerkesztők, akik nagyon meglepődtek azon, hogy már az ő megalkuvásuk sem elég, ennél több kell, amire ők már nem hajlandók. Ezért ők is a sajtószabadság bajnokaiként távoztak, holott ha azok lettek volna, el sem vállalják a pozíciót, mert az elődjük már ennél kevesebbért is távozott. Így ment ez a mai napig, amikor már a mostani megalkuvók is túl függetlenek, és nekik is menniük kell. Eljátszhatják a hőst, de nem azok, mert a hősök már régen elmentek, és az ő kirúgásuk és kiszorításuk már egy megalkuvó társaság menesztése lesz.

És ez így megy lépésről lépésre. Dull Szabolcsot is kirúgják vagy maga távozik, eldöntheti. De ne képzelje, hogy nem lesz egy nála is megalkuvóbb alak, aki majd nem vállalja el, aki majd azt a látszatot kelti, hogy az Index függetlenségi barométere a szabad sávban szárnyall, és úgy szolgálja ki az igényeket, mint egy kisangyal. Lehet, hogy neki is lesznek határai, amikor majd úgy érzi, hogy súlyos támadás érte az Index függetlenségét, miközben már ki sem látszott a hatalom markából. Ez a folyamat megy egészen a végtelenségig, amikor majd a Diktátor lázas éjszakákon maga diktálja a cikkeket, nézi át a címlap címeit, és még akkor is lesz majd egy új főszerkesztő, aki azt a látszatot kelti, hogy az Index egy független és szabad újság. Az olvasót pedig soha nem lehet eléggé lenézni, mert ezt elhiszi.

Ezért súlyos morális kérdés előtt állunk, amikor feltesszük a kérdést magunknak, hogy sírjunk vagy nevessünk, amikor az újabb és újabb főszerkesztők jelentik be a vészhelyzetet, miközben Uj Péter után már senkinek nem is lett volna szabad elvállalnia ezt a posztot, ha nem a saját karrierjére, hanem a sajtószabadságra és az újságrói függetlenségre tekint. Természetesen együttérzők vagyunk mindenkivel, akiket még az általuk elfogadhatónak tartott vagy hitt szabadságában és függetlenségében is sértenek, de nem hagyhatjuk szó nélkül, hogy ez már akkor sem volt sajtószabadság és függetlenség, amikor elvállalták, s nem lehetett senki annyira naiv, hogy azt gondolja, majd az ő szabadsága nem sérül. Ezért mindenki csak egy szem a láncban, amely a magyar sajtó totális uralom alá hajtásához vezet.

Ha a mostaniaknak menniük kell vagy maguktól mennek, ne legyen kétsége senkinek, hogy lesz majd olyan ember, aki ezt így is elvállalja és viszi tovább a bulvárosodás, az elhallgatás és a rendszerhű működés felé. Aztán majd őket is sajnálni kell egy év múlva, mert már az sem lesz elég a rendszernek, amire még ők hajlandóak lettek volna. És így tovább, amíg a rendszer el nem hal…

 





17 hozzászólás : Mikor veszítette el a függetlenségét az Index, ha évente elveszíti?

  1. Geyza

    June 23rd, 2020

    Az új Szabadeurópa rádió mikor indul?
    Azt is megpróbálják megvásárolni majd?

    Reply
    • Deák S.

      June 23rd, 2020

      Soha. Csak nevében lenne, és csak netes rádió ami semmit nem ér.

      Reply
  2. Janos Hamori

    June 23rd, 2020

    Pacina effektus. Csak azt nem értem, az USA miért totojázik annyit az új Szabad Európa megnyitásával?

    Reply
  3. Geyza

    June 23rd, 2020

    Jahh, jó..most olvasom hogy azt is “bedarálták”
    Hát akkor annyi.

    Reply
  4. Geyza

    June 23rd, 2020

    Különben régebben mintha hallottam volna valamit
    motyogni a Klubrádióban, hogy “egyeztetnek a kormányzati szervekkel.”
    Csak éppen nem akartam elhinni. Jön a Szép Új Világ. Aszongyá egyesekk “Majd a választás”..nevetséges.

    Reply
  5. Joss

    June 23rd, 2020

    Hát izé… Nem nézem az Atv-t… Már “azóta”… Nem olvasom az Origót… Mert hányok tőle… Aszem’ Az index-et sem kell olvasnom többet… Mert az is csak a egy kloáka lessz, amiből a fos kifordul az ember elé…
    Inkább az AN-olvasom, mert itt megírják azt, ami van. Ha itt azt írják az ég kék, a fű zöld és az eső nedves… Az bizony úgy is van.

    Reply
  6. Bibendum

    June 23rd, 2020

    Ma meg már a vezérigazgató is lemondott. Ennyit arról, hogy nem történik semmi. Az ország első számú gecije mégis arra vetemedik megállás nélkül, hogy a vele nem egyetértőket elhallgattassa.

    Reply
  7. Ádám

    June 23rd, 2020

    Nem kár az Indexért.

    Lehet, hogy rosszul emlékszem, de szerintem az Indexen soha senki nem írta le azt, hogy Orbán Viktor alkotmányos puccsot hajtott végre Magyarországon. Soha nem értekeztek a legitimitás és a legalitás kérdéseiről, a hazug parlamenti választásokról, vagy a parlamentben melegedő ellenzék árulásáról.

    Mészáros Lőrincről is úgy írnak, mintha egy önálló akarattal bíró személy lenne. 2010 előtt ez az ember kantáros nadrágban érkezett a házadhoz, hogy megszerelje a kazánt, vagy a fürdőszobádban a bojlert. Ha nem piszmogott túl sokat, és ha nem volt túl sáros a gumicsizmája, akkor kapott egy kávét a konyhában. Erről az emberről ír úgy az Index, mintha a magyar gazdasági élet egyik legbefolyásosabb alakja lenne. (Tennék legalább idézőjelbe azt, hogy Mészáros, meg azt, hogy Lőrinc.)

    Vagy itt van a Németh Sándor-ügy. Május 22-én ezt írta az Index a “Kiderült, hogy Németh Sándor megszerezte az ATV-t” című cikkben: “Ők egyébként egy korábbi gyülekezeti tag májusban megjelenő könyvének nyomozását használták fel.”

    Tehát Bartus Lászlóra, aki kőkemény munkával feltárta N. S. bűncselekményeit, “korábbi gyülekezeti tag”-ként hivatkoztak. Se az író nevét, se a sikerlistákat vezető könyv címét nem írták le a cikkben. Ez kb. olyan, mintha a Bajnokok Ligája döntőjéről úgy számolna be egy újság, hogy se a győztes csapat, se a győztes gólt szerző játékos nevét nem írja le.

    Ez mi? Valaki szelíden megtiltotta az indexes újságíróknak, hogy leírják Bartus László nevét?

    Mennyire életszerű az, hogy miközben naponta számolnak be arról, hogy hányszor fingott Thaiföldön egy elefánt, a legsötétebb magyar bizniszegyház vezetőjét lebuktató újságíró nevét “elfelejtik” leírni?

    Én őszintén szólva az Uj Péter-féle résszel nem értek egyet. 2009-ben, amikor Szily és Bede páros lábbal szálltak bele Bauer Tamásba, és a hasukat fogták a röhögéstől, mert Debreczeni József megjósolta, hogy milyen lesz az Orbán-rendszer, vagyis megjelent a “Hány halálos áldozatuk lesz a Fidesz-lágereknek?” című moslék az Indexen, Uj Péter volt a főszerkesztő.

    De az általa főszerkesztett 444.hu sem éppen a radikális ellenzékiségről, az elvek hirdetéséről ismert. Ott is csak a felszínt kapargatják – ha éppen nem a Guardian színes híreiből válogatnak össze egy csokorra valót. Az dicséretes, hogy megjelentetik az Átlátszó és a Direkt36 egy-egy írását, meg az is, hogy ők legalább néha idézőjelbe teszik a Mészárost meg a Lőrincet is, de a rendszer lényegét firtató cikkeket ott sem olvasni.

    Én az elmúlt pár évben csak a kommentek miatt olvastam a 444-et, különösen a Vajákos Biri néne O1G nevű hozzászóló véleményeit keresve (szerintem ő a magyar internet legjobb kommentelője), de amióta letiltották a hozzászólásokat, már csak elvétve keveredek oda.

    Szóval az Indexért nem kár. Akik valóban demokraták, és kertelés nélkül írnak az igazságról, azok itt írnak az AN-en meg a Kolozsvári Szalonnán.

    Reply
    • abramovics

      June 24th, 2020

      az a szalonna azért egy kissé rágós néha!
      .
      vannak fenntartásaim velük kapcsolatban, voltak fura esetek.
      nagyjából 70% körülire teszem a hatékonyságukat, ha érted.
      .
      .
      abramovics voltam, s vagyok

      Reply
      • Ádám

        June 24th, 2020

        Értem, persze.

        A problémát látják, azzal nincs gond. A gond azzal van náluk, amikor megoldásként a kollektív öntökönszúrást javasolják.

        Reply
    • Bibendum

      June 25th, 2020

      Biri nénét a HVG-n lehet olvasni. 🙂 Meg másokat is…

      Reply
      • abramovics

        June 25th, 2020

        az a hvg annyit is ér.
        pont egy kalap szar.
        aki ki meri mondani a
        .
        VALÓSÁGOT
        .
        nyíltan, egyenesen, köntörfalazás nélkül, azt úgy kivágják, mint a macskát szarni.
        .
        NÉZZÜNK SZEMBE A TÉNYEKKEL!
        .
        A hvg UGYANOLYAN KOLLABORÁNS SENKIHÁZ FASZCINCÁLÓ CSUTISEGGEVÉGE BRIGÁD, MINT AZ index, A 444
        .
        sajnos mára már nem maradt olyan felülete a magyarországi magyar médiának, ami ne a csuti szekerét tolná így, vagy úgy.
        részben szabad felületek elvétve akadnak – szalonna –
        ám teljesen független magyarországon nincs.
        ebből következően egy általad istenített biri néne, vagy ni, pont annyit is ér, mint a gazdája, aki felületet ad neki, azaz egy kalap szart
        .
        EZ IS CSAK EGY EGYSZERŰ TÉNY, AMIVEL NEM TUDSZ MIT KEZDENI
        .
        .
        abramovics voltam, s vagyok

        Reply
  8. Winston Smith

    June 23rd, 2020

    Nevetséges, ahogy az Index jajveszékel és közben adományokért koldul. Másrészt, lassan nem Szabad Európa, hanem Szabad Amerika rádiót kellene elindítani.

    Reply
  9. Bogatyr

    June 23rd, 2020

    Az úthenger amit a nép saját maga indított el , nem áll le. Hamis választással, propagandával, pénz szórással kétharmadokat szerez magának. Közben a jónép azt se tudja a szomszéd lakásban mi folyik. Még el is hisznek mindent. Miért?
    Az index is miért tűrte el a bulvárosodást. Ők szerkesztik nem? Vagy totál mindegy, csak írjanak?
    Erről az egészről meg ez jut eszembe:

    Mikor a nácik elvitték a kommunistákat,
    csendben maradtam,
    hisz nem voltam kommunista.

    Amikor a szakszervezeti tagokat vitték el,
    csendben maradtam,
    hisz nem voltam szakszervezeti tag.

    Amikor a szocialistákat vitték el,
    csendben maradtam,
    hisz nem voltam szocialista.

    Amikor a zsidókat vitték el,
    csendben maradtam,
    hisz nem voltam zsidó.

    Amikor meg engem vittek,
    már nem maradt senki,
    aki tiltakozhatott volna.

    Reply
  10. Avi

    June 24th, 2020

    Uj Péterről csak annyit, hogy a lapja az élő példája a cenzúrázott véleményeknek és a neki nem tetszőek elhallgattatásának. Nem jobbos vagy szélsőjobbos, hanem normális emberi véleményeket törölnek és tilt ki az oldalára. Indoklást hiába is kérsz, nem kapsz. Úgyhogy Uj Péter elég rossz hivatkozási alap. A kommentszekció betiltása sem igazán vall demokratikus gondolkodásra.

    Reply
  11. mojszi

    June 24th, 2020

    Egy fiktív párbeszéd részlete

    – Te Péter tiltsd már le a picsába a kommentelést az oldaladon, mert minden érdemi információ azonnal kiszivárog onnan. Érted Péter, nem a cikkeitekből, mert ügyesen lavírozol Péter tényleg, de az a baj, hogy a kommentelők nem disztingválnak és túl jól informáltak. Kössünk üzletet Péter, te letiltod a kommmentelést, mi meg beszántjuk neked az indexet, mint fő konkurenciát, no?

    Reply
    • Ádám

      June 24th, 2020

      Kb. tényleg így történhetett.

      Viszont előbb-utóbb őket is be fogják szántani.

      Reply

Szóljon hozzá

  • (nyilvánosan ez nem jelenik meg)