Bartus László: Mi a különbség Kádár és Orbán között?

Közzétéve July 08, 2019, 2:59 pm
14 mins

Feltehetnénk a kérdést úgy is, mi a hasonlóság Kádár és Orbán között, a válasz pedig nagyon egyszerű: semmi. Az viszont már furcsa, hogy ez a volt kommunista diktátorra, a most harminc éve elhunyt Kádár Jánosra nézve hízelgő. Kádár halálának évfordulója alkalmat kínál arra, hogy Magyarország legutóbbi diktátorával vessük össze az ország új teljhatalmú önkényurát. Orbánra nézve lesújtó az összevetés, még akkor is, ha Kádár Jánost az 1956-os megtorlás, valamint Nagy Imre és társai halála miatt súlyos felelősség terheli. Orbánról ugyanis még nem lehet tudni, hogyan végzi, ha egyszer lesz valódi ellenzéke.

A két karakter összevetése azért is érdekes, mert az életvitelt és a mentalitást tekintve az ateista Kádár János százszor keresztényibb ember volt, mint a névleges kereszténység nevében kormányzó Orbán. A hitetlen Kádár jobban hitt abban az eszmében, legyen az bármekkora tévedés, mint Orbán a kereszténységben, amelynek megcsúfolása Orbán minden cselekedete. De Kádár egyenlőség eszméjében is több volt a keresztényi elem, a bibliai felfogás, mint Orbán keresztény-nemzeti ideológiájában, amelynek lényege a tekintélyelvűség, a kivételezés, a diszkrimináció, a hátrányos megkülönböztetés és embertelenség.

Ne felejtsük azt sem, hogy Kádár egész életében az ellen harcolt, amit most Orbán képvisel. Nála jobban senki nem utálta a horthyzmust, talán csak e sorok szerzője, pedig a horthista csendőrség Csermanek Jánost kínozta, nem e sorok szerzőjét. Viszont a nácikkal való szövetségre nincs mentség, a holokausztra nincs mentség, a magyar fiatalok Don-kanyarba küldésére nincs mentség, az antiszmitizmusra nincs mentség, a Népszava újságíróinak meggyilkolására nincs mentség, a kereszténység nevében elkövetett embertelenségre, fasizmusra, gyilkolásra, tömegek elszegényítésére, a csendőrökre nincs mentség.

Önmagában az a tény, hogy a gyűlölt Orbán-rendszer mintája a horthyzmus és annak hazug keresztényfasiszta ideológiája, elégséges ahhoz, hogy e sorok írója szívéből utálja Horthyt, akit háborús bűnökért fel kellett volna akasztani, és ez pontosan kifejezi mind az ideológiát, mind a rendszert, amit ma Orbán restaurál. Ezért e sorok írója már csak ennek okán is, ha választania kellene, ezerszer inkább Kádár Jánost választaná, mint Orbán Viktort. Az alábbiakban ezt bővebben is megindokolom, de jegyezzünk meg annyit, hogy Kádár orosz hadsereg által megszállt országban vezetett egy diktatúrát, Orbán viszont szabad országból, ellenséges haderő nélkül épített egy diktatúrát, és ült a magyar nép nyakára.

Mielőtt bárki félreértené, Kádár Jánosra a választásom csak Orbánnal való összehasonlításban áll meg, és ez még csak kérdés tárgya sem lehet, mert Orbánhoz képest Kádár egy humanista, a népét szerető, puritán, tisztességes ember volt, aki nem elbutította a népet, nem megszüntette a Magyar Tudományos Akadémiát, nem harácsolt a bűnöző családjának és a strómanjainak, hanem a maga ideológiai és katonai korlátai között őszintén akarta e nép felemelkedését. Hozzá képest Orbán maga a tatárjárás. Kádár csak Orbánnal való összevetésben áll meg, mert ha Kádár és demokratikus ellenzéke között kell választani, akkor nem kérdés, hogy Kőszeg Ferenc, Iványi Gábor, Demszky Gábor, Kis János, Tamás Gáspár Miklós, Solt Ottília és társaikra esik a választásom, akiket Orbán még Kádárnál is jobban gyűlöl.

Tehát nem két diktatúra közül favorizálom az egyiket, nem is két diktátor közül választom valamelyiket, hanem a jelenlegi diktátort vetem össze a legutóbbi diktátorral, aki a megszálló orosz hadsereg kezében volt, hogy a két emberi mentalitás bemutatásával érzékeltessem a jelenlegi zsarnok ocsmányságát és minősíthetetlen karakterét, aki Kádárhoz képest is egy aljas és szemét ember, akinek hazug természete szállóigévé lett a “pávatánc” kifejezésben (amit ő pozitív tulajdonságnak gondol, mert annyira romlott ember, hogy ennek a képmutató, hazug, kétszínű magatartásnak az erkölcstelenségét sem érzi).

Kádár János egy eszmét szolgált, és hitt abban. Orbán önmaga hatalomvágyát és kleptomániáját szolgálja, amihez egy eszmére hivatkozik, amiben nem is hisz, vagy legalábbis ennek az eszmének nem tartja be egyetlen parancsát sem. Kádár János apafigurája lett a magyar embereknek, mert valóban azt érezhették, hogy Kádár rendszere a szegényekért, a hátrányos helyzetűekért van. Ennek köszönheti Orbán is azt, hogy nem disznóólat pucol Felcsúton, hanem elvégezhette ingyen a jogi egyetemet. Orbán rendszerében Orbán Viktor a felcsúti focicsapat gondnoka lehetne ma, aki vasárnaponként meszeli a pályát.

Kádár nem törekedett arra, hogy a kultúrát és a tudományt megfojtsa, a gyerekeket elbutítsa, a tudósokat elüldözze. A tudományt az ideológia keretei közé kényszerítették, de még ez sem teljesen igaz, mert a polgári csökevénynek számító tudományokat is gyakorolták, megjelentek jó könyvek, a tanulás érték volt, amit többre becsültek a pénznél. Az embereket tisztelték, és nem bízták sem a művészetet, sem a tudományt Káslerekre, Palkovicsokra. Aczél György ezekhez a babonás és gonosz paprikajancsikhoz képest egy felvilágosult entellektüel volt. A kádári diktatúrában nem volt olyan gyűlölet, mint az orbáni “keresztény” Magyarországon.

Kádár rendszerében, bármily furcsa, voltak emberi értékek, amelyekre nevelték a társadalmat. Orbán rendszere olyan, mint a névadója: embertelen, hazug, mocskos, kontraproduktív. Kádár János nem lopta el az ország vagyonát, nem hízlalta a családját, nem élősködött az ország zsírján, mint az Orbán-család, a strómanokkal és már a strómanok családjaival. Kádár egy jobb világot akart a magyar népnek, Orbán az ország vagyonát akarja a vérszívó, élősködő, nagypofájú családjával együtt. Össze nem lehet hasonlítani a két ember mentalitását és tisztességét. Kádár egy megszállt országban kereste a reálpolitikai határait saját képességeinek és ideológiájának korlátai között. De ez még mindig százszor különb, tisztességesebb, mint egy szabad ország megszállása, szabadságának elvétele, az ország kifosztása és lepusztítása.

A késő kádári évek ezerszer élhetőbbek voltak, mint az Orbán-rendszer, amit csak az uniós tagság, az uniós támogatások, a szabad utazás és munkavállalás tesz elviselhetővé. Mi utáltuk akkor azt, de az nem volt ennyire primitív, aljas és gyűlölködő rendszer, mint ez. Semmivel nem cserélném el a szabad liberális demokráciát, a jogállamot, de ha a reformált, demokratizált szocializmus vagy az orbáni fasizmus között kellene választani, nem kérdés, hogy az előbbit választanám, még az is százszor különb lenne ennél a mocskos rendszernél. Az igazság kedvéért tegyük hozzá, véletlenül sem ezzel a lenlegi, létező baloldallal, amely csak formálisan örököse a Kádár-rendszernek, valójában jobban hasonlítanak Orbánra, mint Kádárra.

Nem szeretném idealizálni sem Kádár János személyét, sem a rendszerét, de az évforduló kapcsán nem ártana kicsit felidézni az alakját, mert Kádár-népe lett Orbán rajongója. Legalább a különbséget vegyék észre, hova züllöttek le ők maguk is, akik a felcsúti maffiát támogatják. Ehhez képest a Kádár-rendszer intelligens, pozitív értékeket képviselő jogállam volt. Ahogy az MSZMP a Fidesz nevű bűnszervezethez képest egy demokratikus párt volt, amelyben volt pártélet, belső ellenzék, volt belső ellenőrzés, még Kádár Jánosnak is volt kontrollja. Orbán olyan, mint egy haramiavezér, kalóz, a legkisebb kontroll, ellensúly, törvény, erkölcs nélkül. Orbán “keresztény” erkölcséhez képest a sokat gúnyolt szocialista erkölcs maga volt a tízparancsolat.

Minden összehasonlítás sántít. Valószínűleg kiverne bennünket a víz, ha holnap Kádár János megjelenne, és ő uralkodna. De éppen ezért döbbenetes, hogy Orbán ebben az összehasonlításban sem képes megfelelni. A dakotaviccek és a műparaszt stílus nem segít. Kádárnál sokkal romlottabb, gonoszabb, mocskosabb ember. Kádár ma tükör lehet az egész magyar népnek is, hova süllyedt 1989-es önmagához képest is.

 





40 hozzászólás : Bartus László: Mi a különbség Kádár és Orbán között?

  1. Tormási Attila

    July 8th, 2019

    Kádár nem volt köpönyegforgató és nem gazdagodott meg abból amit csinált. Ő hit abban hogy amit csinál az jó! Orbán viszont volt komcsi Sorosbérenc és ki tudja még mi!

    Reply
  2. vian

    July 8th, 2019

    Pontosan ír a szerző, tetszett.

    Reply
  3. Bogatyr

    July 8th, 2019

    Remek írás, egyben korrajz is. Kádárnál a kisembernek lehetett üdülője, kis lakása, kis autója… Itt ma nyíltan elszedik az emberek trafikját és nemhogy kevesebb de több szavazatot kap Orbán (!!!). Ma is olvasom hogy az általuk támadott Hódmezővásárhelyen ők akarnak békét mert megosztottságot, rossz irányt látnak (!!!) .
    És még ők bizonygatják ez egy rendes jogállam! Már kilenc éve tűri ezt az EU. Elnézi.
    Merkelről nem tudok jót mondani immár!

    Reply
  4. Daniel

    July 9th, 2019

    Megrázó írás, annyira igaz. Gratulálok. Ezt kellene otthon mindenkinek olvasnia.

    Reply
    • Frici

      July 9th, 2019

      Egyetértek!

      Reply
      • Frici

        July 9th, 2019

        Mármint Bartussal. És ez Orbán hibája!

        Reply
  5. Winston Smith

    July 9th, 2019

    “Orbánra nézve lesújtó az összevetés, még akkor is, ha Kádár Jánost az 1956-os megtorlás, valamint Nagy Imre és társai halála miatt súlyos felelősség terheli.” Azért nézzük meg, hogy ez a bagatell megtorlás hogyan működött Drága Jó Kádár János regnálása alatt: megszületett az 1956. évi 28. törvényerejű rendeletet a rögtönbíráskodás elrendeléséről, ami “rögtönbíráskodást rendelt el szándékos emberölés, gyújtogatás, fosztogatás, közérdekű üzemek rongálása, lőfegyver, robbanószer engedély nélküli tartása esetére. Szintén hasonló elbírálásban részesül a rendelet szerint az, akinek tudomása van ezek egyikéről, ám elmulasztja azt feljelenteni (ez a hozzátartozók feljelentésére nem vonatkozott). A közérdekű üzemek rongálásával kapcsolatos bűntettnek minősült egyébként még a sztrájkolás, a munka lassú vagy hibás végzése és az azokra való felhívás is.” Ezt két nappal később egészítette ki az 1956. évi 32. törvényerejű rendelet, amely egy igen súlyos, mindössze kétsoros kiegészítést fűzött ahhoz: akit az említett rögtönítélő bíróság bűnösnek nyilvánít, arra “egyúttal halálbüntetést szab ki” Az 1957. évi 4. törvényerejű rendelet által lett kivégezhető az is, aki az elkövetéskor már a 16. életévét betöltötte. (Ezen “jogszabály” leghíresebb áldozatai Mansfeld Péter és a 2001-ben rehabilitált Tóth Ilona.) Az 1950-ben megszüntetett népbíróságokat az 1957. évi 26. tvr. hívta újra életre, felállítva a szakképzetlen bírákból álló Népbíróságok Országos Tanácsát. A testület felülbírálhatta még a Legfelső Bíróság és a katonai bíróságok jogerős ügyeit is, ráadásul ítéletében nem volt kötve az ügyész és a védelem kérelme közötti “mezsgyéhez”: bármilyen súlyos ítéletet kiszabhatott, ezzel a népbíróság teljes mértékben biztosította a politika számára elvárt ítéletet. Az utolsó kivégzésig a különböző bíróságok 367 embert ítéltek halálra, közel kétharmadukat, 269 főt egyértelműen ’56-os szerepvállalásuk miatt. Ez több mint kétszerese az 1848-1849-es forradalom és szabadságharcot követő megtorlás halálra ítélt áldozatainak, sőt meghaladja az 1945-1950 között működő népbíróságok által végrehajtott fővesztések számát (189) is. A megtorlás természetesen nemcsak halálos ítéletek és börtönbüntetések formájában mutatkozott meg. Az újonnan felállított internálótáborok felé 13 ezer fogoly vette útját, tízezrek kerültek rendőri felügyelet, 300 ezren rendőrségi megfigyelés alá (bár ez a Rákosi-korszakhoz képest enyhülést jelentett), további tízezrek veszítették el állásukat; az elítéltek hozzátartozóit sújtó egzisztenciális diszkriminációt még felmérni is nehéz. A magyar társadalom veszteségéhez emellett nagyban hozzájárult az a közel 200 ezer emigráns is, akik a forradalmat követően hagyták el az országot. Ez mind tényleg nagyon humánus, már-már keresztényi, nem? Biztos, hogy pl. az internáló táborokba hurcoltak – és családtagjaik – is egyetértenének a cikk elolvasása után azzal, hogy mennyivel jobb volt élni a kádári rendszerben mint a mostaniban.

    Reply
    • Amanda

      July 9th, 2019

      Szerintem ez az írás távol állt attól, hogy mentegesse Kádárt.

      Reply
      • July 9th, 2019

        Egyetértek. Továbbá nem vagyok benne biztos, hogy ha Orbán kisvasútja még sokáig robog, akkor nem nem lenne képes hasonló dolgokat meglépni, mint amilyeneket Kádár a regnálása kezdetén elkövetett…, mert Orbán már csak előre tud futni. Mostanra azért sokat változott Európa, azt nem mondom, hogy okosabb lett 🙂, de bizonyos emberi normákhoz kötött. Ha Mo. 1000 km-el keletebbre lenne és nem uniós ország, akkor Orbán még sokkal többet engedne meg magának és még kegyetlenebb lenne.

        Reply
    • NágelF

      July 9th, 2019

      Te nem tudsz olvasni?
      ———————————————————
      “Valószínűleg kiverne bennünket a víz, ha holnap Kádár János megjelenne, és ő uralkodna.

      “Tehát nem két diktatúra közül favorizálom az egyiket, nem is két diktátor közül választom valamelyiket, hanem a jelenlegi diktátort vetem össze a legutóbbi diktátorral.”

      “Kádár Jánost az 1956-os megtorlás, valamint Nagy Imre és társai halála miatt súlyos felelősség terheli. ”
      ———————————————

      Neked, hogy értsed a lényeget “súlyos felelősség terheli” elé kellett volna írni, hogy “nagyon nagyon nagyon”?
      Akkor talán értenéd?

      Reply
      • Winston Smith

        July 9th, 2019

        Miután a cikk elején szerepel, hogy “súlyos felelősség terheli”, végig a fényezés következik. Meg az, hogy “a késő kádári évek ezerszer élhetőbbek voltak, mint az Orbán-rendszer”. Kinek voltak élhetőbbek? Mert azoknak – köztük pl. saját családom tagjainak – biztos nem, akiket meghurcoltak és egy életre tönkretettek egzisztenciálisan és morálisan. Szóval az értő olvasásról ennyit. A két diktátor egymáshoz való hasonlítgatásáról meg annyit, hogy egyik 19 a másik egy híján 20. Mondjuk azért ahhoz is kell némi ideológiai elfogultság, hogy valaki Orbánt a tényszerűen bizonyítottan tömeggyilkos Kádárnál “sokkal romlottabb, gonoszabb, mocskosabb ember”-nek titulálja.

        Reply
        • glorianna

          July 9th, 2019

          “Orbánt a tényszerűen bizonyítottan tömeggyilkos Kádárnál “sokkal romlottabb, gonoszabb, mocskosabb ember”-nek titulálja” – pontosan. Orbánnak gyakorlatilag szabad volt a pálya, lehetett volna oktatással, gazdaságfejlesztéssel paradicsommá alakítani a 93 ezer négyzetkilométert, de nem tette. Politikájának “eredménye” – a nemzetközi lesajnáláson túl – évente mintegy 25-30 ezer (!!!) ember, aki időnap előtt pusztul bele a sosemlátott fejlettségű egészségügybe, évente kb. 20-25 ezer 16 éves, aki szakma és értékelhető általános ismeretek nélkül zuhan ki a közoktatásból, az a nagyjából félmillió gyerek, aki állami kosztra szorul, az a félmillió körüli fiatal és kevésbé fiatal, aki külföldön keresi a boldogulását, … tovább is van, mondjam még?
          Ami pedig az egyéni sérelmeket illeti: történetesen az én családomat 1918 – 1988 között többször is kifosztotta a nagypolitika (1918, 1922, 1941, 1945, 1948, 1983, 1988), no de ettől az ember nem kerül morális válságba, és nem gondolja Orbánról, hogy tisztességes.

          Reply
          • Winston Smith

            July 9th, 2019

            Mivel itt többen ajánlották már az értő olvasást, én is ezt ajánlom Önnek. Ki állította, hogy Orbán tisztességes? Elolvasta a kommentem, mielőtt reagált? Az pedig igenis különbség, hogy valaki szánt szándékkal gyilkoltat le embereket, vagy rossz politikai döntéseket hoz. Azért ehhez már talán csak nem kell különleges morális érzék, hogy ezt észrevegyük? Ha majd Orbán is konkrétan és egyenes szándékkal (így mondja a jog, megkülönböztetve az eshetőleges szándéktól) gyilkoltat meg embereket, akkor egy szintre jut Kádárral.

        • spermahajder

          July 9th, 2019

          “…igenis különbség, hogy valaki szánt szándékkal gyilkoltat le embereket, vagy rossz politikai döntéseket hoz.” Ez lehet igaz, csakhogy szó sincs orbán esetében “rossz politikai döntésekről”, ez az ember tudatosan fosztja ki az országot, minden terhet a kiskeresetűek nyakába zúdít és minden kedvezményt a magas jövedelműek felé érvényesít. orbán és köre már a kollégiumi szobákban arra szövetkezett, hogy vagyont és hatalmat szerezzenek, minden áron. Elég végigkövetni orbán útját suhanc korától, világosan látszik egy nem túl okos ám annál erőszakosabb, hatalomra törő gátlástalan gazember pályafutása. Az EU által folyósított óriási felzárkóztatási pénzek úgy folytak el magánzsebekbe, hogy semmi nyoma az országon, növekvő szegénység, lerohasztott egészségügy, oktatás, értelmetlen gigaberuházások, esztelen pénzszórás külföldre, az ország súlyos eladósítása értelmetlen atomerőmű bővítésekre és egyéb beruházásokra. Lehetne folytatni még hosszan.
          Ezek nem igazán nevezhetők “rossz politikai döntéseknek”, ezek szándékos kártételek, nevezhetjük egy ország kifosztásának és tönkretételének. Jobb helyeken ezek neve bűncselekmény.

          Reply
        • Amanda

          July 9th, 2019

          Nézd, nem sok értelme van rendszereket hullák száma alapján összemérni, de most így késő este egyszer kivételesen bevállalom.

          Azt mondod, kiment kétszázezer ember 56 után. Oké. Orbán alatt kiment egymillió, és még nincs vége.

          Ötvenhat után kivégeztek embereket. Ez nyilván szívás annak, aki átélte. De azért az is tény, hogy az egy következmény volt. Nem mondom, hogy elfogadható, vagy fair, vagy bármi ilyen, de tudható. Aki forradalomba megy, az kockáztat. Aki nem akar kockáztatni, otthon marad.

          Orbán alatt eltűntek az orvosok,és lassan a kórházak is. Nincs ügyelet. Szív műtött embert öt órán át keringetnek, hogy másokkal együtt vigyék a vidéki kórházba. A csomagok a padlón a mentőben.

          A forradalommal ellentétben ez nem az ember választása volt. Fizette a tébét egy életen át. És most néz, hogy mi van.

          Az biztos, hogy ebbe többen pusztulnak bele, mint ötvenhatba. Lehet, hogy már meglépték a számot. Nehéz megmondani, hogy egy-egy adott személlyel mi lett volna, ha van orvos. De aki volt kórházban Magyaroszágon, az tudja.

          Ha valaki emberéletek és emigrációk számában méri a vezetőket, akkor O1G már most nagyobb tragédia, mint bárki más az elmúlt száz évben. És hol van meg a vége.

          Reply
          • xxxx

            August 8th, 2019

            Milyen TB-t? Azt a mst is 20-30 ezer forintot havonta? Hát egy éjszakát nem kapsz reggelivel piaci alapon ebből és még gyógyítás, műszerek nem is voltak! és csak egy nap! Hát menj a fenébe!

    • JohannG.

      July 9th, 2019

      Úgy gondolom – a felsorolt tényekkel, adatokkal nem vitatkozva -, hogy ezt a hozzászólást nem az “értő olvasás”, hanem egy prekoncepció motiválta: midegy, mit ír valaki Kádárról, az bizonyosan nem lehet jó.
      A magam részéről teljes mértékben egyetértek a cikk szerzőjével, nekem ugyanis “átjött”, hogy mit akart mondani, a teljesen világosan, szabatosan, magyar nyelven fogalmazott cikkében.

      Reply
      • Winston Smith

        July 9th, 2019

        NágelF kommentjére küldött válaszomat ajánlom az Ön figyelmébe is.

        Reply
    • Maria

      July 9th, 2019

      Egyetertek, minden mondataval. Mai Magyarorszag elhetetlen, egy normal ember szamara! Bartus annak idejen, a Hitgyulirol is remek konyvet irt,. “Fesz” van cimmel. Ott is mindent jol latott.Ahogy ebben az irasban is. Gratulalok

      Reply
    • abramovics

      July 10th, 2019

      nos haver, te ki magadat winston smithnek nevezed, remélem, hogy mikor majd véget ér a
      .
      BOLSEVIK-FASISZTA-FÉLFEUDÁLIS-JOBBÁGYSÁG/FIDESZ-FIDESZÁLLATOK-BANDA
      .
      tombolása ebben a kis kurvaországban, akkor megvalósulnak a következők:
      .
      A megtorlás természetesen nemcsak börtönbüntetések formájában mutatkozik majd meg. Az újonnan felállított internálótáborok felé legalább 13 ezer fogoly veszi majd útját, tízezrek kerülnek majd rendőri felügyelet, legalább 300 ezren rendőrségi megfigyelés alá, további tízezrek veszítik majd el állásukat, az elítéltek hozzátartozóit sújtó egzisztenciális diszkriminációt még felmérni is nehéz lesz majd.
      .
      DE!
      .
      Bizony, ezek mind-mind a jelenleg ebben a kis kurvaországban tomboló
      .
      BOLSEVIK-FASISZTA-FÉLFEUDÁLIS-JOBBÁGYSÁG/FIDESZ-FIDESZÁLLATOK-BANDA
      .
      szekértolói, sameszai, segítői, uralmuk haszonélvezői lesznek!
      ahogy elnézegetlek téged, esélyes, hogy valamelyik kategóriába bele fogsz esni!
      sőt!
      tovább megyek!
      biztos vagyok benne!
      A magyar társadalom veszteségéhez emellett nagyban hozzájárult már most is, az a közel 1.000.000 emigráns is, akik a jelenleg ebben a kis kurvaországban tomboló
      .
      BOLSEVIK-FASISZTA-FÉLFEUDÁLIS-JOBBÁGYSÁG/FIDESZ-FIDESZÁLLATOK-BANDA
      .
      tevékenységét követően, annak következtében hagyták el az országot.
      És ez mind tényleg nagyon humánus, már-már keresztényi lesz, nem?
      .
      .
      abramovics voltam, s vagyok
      .
      .
      Ps.:
      amennyiben okulunk a történelem tanításából, abban az esetben holmi félreértelmezett liberalizmus, vagy humánum okán, nem mondunk le annak lehetőségéről, hogy ezeket a mocskokat kiirtsuk úgy a magyar, mint az európai társadalom szövetéből!
      a kádári példa megmutatta, hogy amit meg kell lépni, azt meg kell lépni – természetesen a lehető legkisebb áldozatok árán a társadalom szempontjából nézve – az egyéni sérelmeket pedig az egyén tevékenysége okán annak el kell viselnie!
      ahogy a Mester mondja:
      .
      Isten nem kőművesmester!
      .
      egyszer mindenért meg kell fizetni!
      ezt tessék észbe vésni, s ennek megfelelően tenni a dolgunkat!

      Reply
      • MézgaGéza

        July 16th, 2019

        Igen, meg kell fizetni. Csak az a kérdés, ki fogja megfizetni. A főbűnösök biztosan nem, mert azoknak Moszkvában, vagy Bakuban már most megvan a luxuslakásuk, beköltözésre készen. Anyagi gondjaik sem lesznek, mert a kilopott ezermilliárdoknak csekély töredékét lehet majd visszaszerezni. A vazallusok fognak fizetni (akiket persze nem sajnálok), meg mi mindannyian, akik (Hofi után szabadon): kalandvágyból itthon maradtunk. Egy lepusztított, tudatilag eldeformált és gazdaságilag kifosztott országunk lesz, és a hatalomváltás utáni kormány sem fog tudni csodát tenni: még hosszú évek telnek el addig, amíg normalizálódik a helyzet.

        Nagy kérdés, hogy mikor kezdődik ez a folyamat, és kik lesznek az élén.

        Reply
  6. Korong Ferenc

    July 9th, 2019

    Várható volt, hogy komoly hullámokat vet a cikk, mely szerintem tárgyilagos, nem indulatokon alapuló vagdalkozás.

    A hozzászólók között van, aki vette a fáradságot és korrekt módon jogszabályokat és számadatokat sorol. Ezekkel nehéz vitatkozni, mivel a látszat valóban ez. A 200ezer emigránssal szemben ugyan fel lehet hozni a mostani, minden eddigit felűlmúló exoduszt, de szerintem a fő kérdés most is a miért. Van, aki mindenfajta bizonyíték nélkül, súlyos elfogultsággal állítja, hogy Kádár szánt szándékkal gyilkoltatott le embereket.

    Az én kutatásaim, a családi emlékek azt mutatják, hogy Kádár nem akart “főnök” lenni, a szovjetek beszélték rá. A szovjetek 10ezer halálos itéletet, a kinai elvtársak pedig 100ezret követeltek. A magyar vezetésnek ezt sikerült egy elnyomó, megszálló birodalom alárendeltjeként mérsékelni. A felelősség persze így is fennáll, azonban az vesse az első követ Kádárra, aki teljesen bizonyos abban, hogy az akkori szituációban ezt el tudta volna kerülni.

    Javasolnám a témában megjelent legalaposabb Moldova György féle Kádár könyv elolvasását, de gyanítom azok számára, akiket a tények nem igazán érdekelnek, ez olvashatatlan. Moldova pedig egy rohadt komcsi, szemben a valósággal, azaz ennyire alaposan felkészült és a dolgok végére járó, tényfeltárást végző író nem igen akadt az utóbbi időben…

    Reply
  7. Gyula Bognar

    July 9th, 2019

    Ritkán olvasom itt a cikkeket, de felhívták rá a figyelmemet. Ezúttal a cikk tartalmával, a felvetett érvelésekkel teljesen egyetértek.

    Reply
  8. ???

    July 9th, 2019

    Szerintem Kádár tök jól eléldegélt volna egy demokráciában, és nem akart volna miniszterelnök lenni, de még politikus sem.

    Reply
  9. istván

    July 9th, 2019

    Lenin mondta – ha jól emlékszem még az egykor tanultakra -, hogy a két világrendszer harca a gyomornál dől el. Kicsit terjesszük ezt ki. A közember vajon melyik érában élt jobban, holt érezte magát jobban biztonságban, hol volt meg a biztos havi jövedelme? Orbánnál biztosan nem. Tudom, hamis és rossz ideologiai és közgazdasági döntések miatt is. De ez az átlagembert nyomokban sem érdekli. Az átlagember dolgozni akar, a családját biztonságban tudni, a gyerekeinek mindent megadni, ami csak kell az élethez. A mai korban ez csak hiú ábrándnak tűnik.

    Reply
  10. Peter

    July 9th, 2019

    1957 május 1.-én már tömegek éltették a rendszert. Könnyen és gyorsan felejtett a magyar ember.
    Az a diktatúra az emberek “érdekeit szolgálta”, ez a diktatúra meg az emberek ellenébe megy.
    Mindkettőt jó lett volna elkerülni.
    Azért annyi bizonyos, ha a Horthy -rezsim nem jön létre és nem lép be a háborúba, ma az egész másképp alakul.
    Semlegesnek kellett volna maradni. Trianon után okulva a történelemből elindulni egy olyan társadalmi és gazdasági rendszer felé, mint amilyen Svájc. Akkor talán valami értelemes országot lehetett volna itt teremteni.

    Reply
    • Bogatyr

      July 9th, 2019

      Horthyék beleőrültek a saját maguk által kitalált ideológiákba
      -> Károlyi a hibás meg a zsidók, mindent vissza, stb. Egyvalami volt tiszta, hogy őket belülről ne lehessen leváltani. A gátlástalan állam vezetett el a gátlástalan külpolitikához, a holokauszthoz, bekerültünk egy még nagyobb maffia-állam uszályába (önként!) hogy aztán lerohanjunk egy kb ötvenszer akkora birodalmat mint mi.
      Ismerős pályaív? Csak Hitler helyébe be kell rakni a keleti barátokat!

      Reply
      • Peter

        July 10th, 2019

        Ismerős, jól írtad le. Orbánék ugyanezt csinálják. Katasztrófa felé viszik az országot.

        Reply
  11. Geyza

    July 9th, 2019

    Állítólag Kádár Jani bácsi szerette ha neki “kádár-vicceket” meséltek.
    Legjobban ő mulatott rajtuk.
    Peg volt elég : D : D

    Reply
  12. Korong Ferenc

    July 10th, 2019

    Ha szintenként lejjebb és lejjebb vizsgáljuk a társadalom különböző rétegeit, ott is hasonló különbségeket tapasztalhatunk mint Kádár és EURO_DNS=O1G esetében.

    Vegyük példaként az egykori Országos Onkológiai Intézetet.
    Felvirágoztatása, kiépítése Dr Eckhardt Sándor nevéhez köthető a Kádár rendszerben. Mint ismert akkor is lehetett külföldön tanulni, munkát vállalni. Eckardt professzor az amerikai Bethesda kórházban tanult, dolgozott. Itt vált a világ egyik legjobb szakorvosává a saját területén. DeGaulle kezeléséhez a Franciák őt hívták, mint a lehető legjobbat. Hazatérve az akkori rendszer rábízta az Onkológia vezetését. Olyan hatalmas munkát, építkezést végzett, hogy máig nem sikerült lenullázni.
    Egy Kasler nevű alak lépett később az örökébe. Ekkor a kórház már az önállóságát is elvesztette. Ott dolgozó fidesz szimpatizáns orvos ismerősöm véleménye szerint orvosnak és vezetőnek egyaránt kókler volt, nehéz lett volna alkalmatlanabbat találni. most ő a magyar egészségügy irányítója…

    Reply
  13. Bogatyr

    July 10th, 2019

    Tragikomikus ami itt folyik: a fideszes pártállam kíván fellépni a pénzmosás ellen. Pont ők!
    Akik már azt se tudják hová dugdossák az ezermilliárdokat, már összevissza beszélnek.
    Két kézzel szórják a pénzt: 1200 milliárd vasútra, 2200 milliárd családbarát intézkedésekre…
    Honnan a bánatból van ennyi lovetta????

    Reply
    • Korong Ferenc

      July 10th, 2019

      Ez bizony egy lényeges és alapvető kérdés: honnan a lovetta?

      1. Az EU által hazánknak küldött kb két Marshall segélynyi támogatás. (Ellopva, díszburkolatba ölve)
      2. A hazáját elhagyni kényszerült feltehetően több mint 1millió ember hazautalásai (és nem kell rájuk költeni sem: egészségügy, oktatás, közlekedés, stb…)
      3. A befizetett adóink öncélú felhasználása (nagyságrenddel túlárazott vasútépítés, atomerőmű, több milliós fizetések a klientúrának, MNB herdálásai, stb, stb…) Ez a pénz hiányzik a becsületesen dolgozó emberek fizetéséből és a rászorulók támogatásából.

      Az eredeti témához kapcsolódóan az ellendrukkerek itt szokták megjegyezni, hogy ja a Kádár rendszerben azért volt viszonylagos jólét, mert eladósították az országot. Hát igen a 1989-ig összejött 20 milliárd USD adósság. (halkan jegyezném meg, ez most 80 milliárd USD…) Más úgy felvenni mondjuk egy háztartásnak 10 millió Ft kölcsönt, amit azonnal a lakás megvásárlásába kell forgatni vagy úgy, hogy van még két kiadott lakásunk meg még egy kisboltunk.
      Az idő tájt volt Tungsram, Ganz-Mávag, Ikarus, Csepel Autó, Orion, Videoton, Rába, MoM, Láng Gépgyár, Hajó és Darugyár, Növényolaj, TVK, BVK, és még hosszasan sorolhatnám. Ma ezek közül egyik sincs az állam (vagy nép) tulajdonában, vagy már nem is működik.

      Reply
  14. helóta

    July 11th, 2019

    Kádár vagy orbán? Kádár nagyságrendekkel különb volt, én éltem mindkét rendszerben, tudom.
    Megtévesztő őket diktátorként emlegetni, mindketten az oligarchia bábjai, max helytartók. Mindketten bizalmi állást töltöttek be.
    Az oligarchia is zsarnokság, mint a diktatúra.
    A Kádár nevével jelzett rendszer megpróbálta szociálisan érzékenynek feltüntetni magát, érdemei elvitathatalanok.
    Mégis, Kádár egy kislétszámú elitet képviselt, nem a dolgozó tömegeket. Ismerem a mesét a mozgalmi múltjáról, nem hiszem.
    Mégis, Kádár próbált elveihez hű maradni, neki ugyanis volt ilyen. Nem sikerült, politikusként olyan kihívásokkal találkozott,
    mint amikor a sebész a fronton felcserré züllik, csonkol, ha kell, ha nem. De mindez paradicsom a ner-hez képest, ez utóbbi ugyanis
    a lelket öli meg, valóságos zombifalanx, apokalipszis.

    Reply
  15. Drizari

    July 12th, 2019

    Mindeközben a biztosan szavazók körében végzett valamennyi közvélemény-kutató cég felmérése szerint 50 százalék fölött a Fidesz. Mi lehet rá a magyarázat?

    Reply
  16. Ede bácsi

    July 12th, 2019

    Kádár orosz (szovjet) tankon érkezett a hatalomba.
    Orbán “demokratikus választásokon” érkezett a hatalomba. (Csak úgy mellékesen: Hitler is.)
    Ettől kezdve mi a kérdés?
    Orbánt senki nem kényszerítette/kényszeríti arra, hogy Putyin kurvája legyen.

    “Orbánról ugyanis még nem lehet tudni, hogyan végzi, ha egyszer lesz valódi ellenzéke” – mondja a szerző.
    A második tagmondattal szívesen vitáznék … – de most itt nem ez a lényeg.

    Hogy “hogyan végzi” ?
    Itt most egy fasiszta állam épül – (tessék olvasni történelmet!).
    Ahogy Mussolini végezte, az nálam nyerő lenne … és most tessék szörnyülködni, stb. … – Ez az ember (Orbán) minden kényszer nélkül árusított-árusít ki bennünket a Putyin nevezetű Paskijevicsnek.
    A nép meg tűri, hagyja – (ezzel mégoly valódi ellenzék sem képes megküzdeni!!!) -: ez a féreg már a saját szintjére – (= Fradi B közép) – süllyesztette le a “magyar emberek” igényét; nem véletlen, hogy annak idején mi lettünk “Hitler utolsó csatlósa”. “Oszt jó napot!”

    Reply
    • MézgaGéza

      July 16th, 2019

      Csak 2 megjegyzés:
      1. Bizonyos szempontból Hitlert demokratikusabb körülmények között választották meg, mint Orbánt. Akkor még nem létezett a számítógépes csalás.
      2. A Mein Kampf egyes részei köszönnek vissza, ha jobban megnézzük az Orbán-rendszer jellemzőit.

      Reply
  17. Nagy Józsefné

    July 17th, 2019

    Teljesen egyetértek ezzel a véleménnyel.

    Reply
  18. Juhasz Peter

    August 3rd, 2019

    Amiota Orban visszakerult a hatalomba, egyre vilagosabb, hogy a legkozelebbi parhuzam kozte es Nicolae Ceaucescu vonhato. Igaz ugyan, hogy kulonbozo ideologiak szolgaltak diktaturaik leplezeseul, de kepzeljuk el Orbant, mint aki 1965-ben kerul hatalomra, vagy Ceaucescu-t mint aki 2010-ben: mint ket tojas ugy hasonlitananak egymashoz. Mielott barki ellenvelemenyt hozna elo, csak emlekeztetoul: a Ceaucescu teboly 24 ev utan ert veget – Orban meg a 10-ik evet sem fejezte be teljhatalmat elvezve; lesz ez meg rosszabb is Magyarorszagnak, sajnos. Szinten a Nyugat elnezo viselkedese segitett mindkettonek – osszevont szemoldokok ugyan voltak, de erdembeni szankciok soha.

    Reply
  19. Báthory Ödönke

    August 4th, 2019

    Vajon kinek az íróasztalán lehet a koponyája?

    Reply

Szóljon hozzá

  • (nyilvánosan ez nem jelenik meg)